Umm Al-Qura University

Umm Al-Qura University

Abstract of the fourth topic of Issue 23


- 2019/06/16


The Effect of Teaching a Foreign Language on the Learning and Teaching of Arabic in Childhood an Applied Psycholinguistic Study

Prof. Waleed Ahmad Mahmoud Al-Anati

Abstract

The article presents An Applied Psycholinguistic Study of the effect of teaching, a foreign language on teaching and learning Arabic in childhood.

The article utilizes two approaches:

The first approach is psycholinguistic: where it studies the acquisition of the first language (mother tongue) and its biological innate basis. This study depends on Chomsky’s theory of Nativism, in addition to other notions on the operational mechanism of the bilingual mind and its role in linguistic communication.

The second approach is sociolinguistic: where it examines the social conditions of first language acquisition and the different factors of intervention of this process, mainly bilingualism, which includes lexical alternation and bilingual communications strategies.

The article concludes with the identification and perception of actual real-life effects of second language learning on Arabic in children.

Keywords: Childhood, first language, Foreign Language, bidirectional influence, exposure|Return to index|


أثر تعليم اللغة الأجنبية في تعلم اللغة العربية وتعليمها في مرحلة الطفولة دراسة لسانية نفسية تطبيقية

أ.د. وليد أحمد العناتي

جامعة البترا الأهلية - عمَّان - الأردن

ملخص البحث:

يقصد هذا البحث إلى مقاربة أثر تعليم اللغات الأجنبية في تعلم اللغة العربية وتعليمها في مراحل اكتساب اللغة وتعلمها.

وينطلق البحث من مقاربتين:

الأولى: لسانية نفسية تجتهد في دراسة اكتساب اللغة الأم والاستعداد البيولوجي الفطري له انطلاقًا من رؤى تشومسكي في الفطرية، ورؤى أخرى في كيفية اشتغال العقل ثنائي اللغة وعمله في التواصل اللغوي.

الثانية: لسانية اجتماعية تتفحَّص الشروط الاجتماعية لاكتساب اللغة الأم وما يعترضها من عوامل التدخل المتنوعة وأهمها الثنائية اللغوية، وما يكتنفها من التناوب اللغوي واستراتيجيات التواصل ثنائي اللغة.

وينتهي البحث من ذلك كله إلى رصد آثار واقعية مشهودة من أثر تعليم اللغات الأجنبية في اللغة العربية لدى الناشئة. |العودة لفهرس العدد 23 |


 

Loading