قائمة الروابط

ملخص الدراسة

"الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية "

تتحدد مشكلة الدراسة في السؤال الرئيس التالي :

"ما الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية  من وجهة نظر المشرفين التربويين  المختصين  في مجال تعليم اللغة العربية ؟ "

ومن ابرز أهدافها :التعرف على الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية ، وتصنيفها إلى الجوانب الآتية : (التخصصية ، والتربوية ، والثقافية والشخصية.) ثم تحديد درجة أهمية الكفايات اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية في الجوانب الآتية : (التخصصية ، والتربوية ، والثقافية والشخصية.) من وجهة نظر عينة الدراسة . وكذا تحديد الفروق الدالة إحصائياً بين المختصين في تعليم اللغة العربية ، في أهمية الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية في جوانبها الثلاثة تعزى إلى الجنس ،والمؤهل ، وجهة العمل .

و تفيد نتائج هذه الدراسة في الآتي :

  1. تكشف عن الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية ؛ في الجوانب التخصصية والتربوية والثقافية .
  2. تساهم في تحديد آلية محكمة ؛ يتم في ضوئها اختيار المشرفة من الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية  ؛ وفق معايير محددة .
  3. يساعد تحديد الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية المشرفة على تطوير ذاتها مهنيا ، والاستفادة منها  في تحديد حاجاتها في مجال ممارساتها الإشرافية .

  واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي ؛ الذي هو أقرب إلى طبيعتها ، لتحديد درجة أهمية الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية ، في تعليم اللغة العربية ؛ في الجوانب التخصصية ، والتربوية ، والثقافية والشخصية ؛ من وجهة نظر المشرفين التربويين المختصين في تعليم اللغة العربية . وتكوَّن مجتمع هذه الدراسة من جميع المشرفات الموكول إليهن الإشراف على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية على الطالبات المعلمات في كليات إعداد معلمة اللغة العربية ، في  المملكة العربية السعودية ، أما عينة هذه الدراسة فهي عينة قصدية ؛ تقتصر على عددٍ من المشرفات التربويات المختصات في طرق تعليم اللغة العربية في كل من مكة وجدة واالطائف ، واستخدمت هذه الدراسة أداة الاستبيان ؛ التي تضمنت خمسبن عبارة ، تعبر كلٌّ عبارةٍ منها عن كفاية من الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية ، في الجوانب التالية :الجانب التخصصي والجانب التربوي والجانب الثقافي والشخصي ، وبعد الحصول على الصدق الظاهري وصدق المحتوى ، ثم جرى تطبيق أداة الدراسة.وقد تم التعامل مع المعلومات التي جمعت عن طريق استخدام برنامج الحزم الإحصائية spss)) ؛ عن طريق استخدام التكرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية ، واختبارT.test ، وبعض الاختبارات اللابارامترية .

  وقد أسفرت النتائج عن تحديد قائمة بالكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية في الجوانب الثلاثة :التخصصي ،والتربوي ،والثقافي والشخصي ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى المؤهل في أهمية الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية في جوانبها الثلاثة تعزى المؤهل  ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى الجنس في أهمية الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية في جوانبها الثلاثة ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى جهة العمل في أهمية الكفايات الإشرافية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في تعليم اللغة العربية في جوانبها الثلاثة .ومن أهم ما أوصت به الدراسة : زيادة العناية بممارسات الإشراف من الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية ،وإسناد مهمة الإشراف على التربية العملية في طرق تعليم مادة تخصص الطالبة المعلمة ؛سواء كان ذلك في مجال تعليم اللغة العربية أم في مجال تعليم ميادين المعرفة الأخرى ، وتخفيف نصاب المتخصصات في تعليم اللغة العربية ، الموكول إليهن مهمة الإشراف على التربية العملية في مجال تخصصهن ، واقترحت الدراسة : مزيداً من الدراسات حول كفايات الإشراف اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية ؛ تهدف إلى تحديد درجة ممارستها من قبل المشرفين والمشرفات ؛ب اختلاف مؤهلاتهم ومستوياتهم ، وتحديد الحاجات التدريبية اللازمة لمشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية ، وتصميم ببرامج تدريبية قائمة على الكفايات التي تم تحديدها ؛لرفع كفاية مشرفة الكلية على التربية العملية في مجال تعليم اللغة العربية ؛ من خلال استخدام وحدات نسقية تقوم على التقويم الذاتي.   

Abstract

   The little : The necessary supervisory competences for the faculty / female supervisor upon practical education in the field  of teaching Arabic language .

   The female researcher Dr./ Hanan Sarhan Awad – Al - Nimry

    The Assistant professor at UMM Al- Gora university -  Faculty of Education – The department of  curriculum and methodo logy.

   The study’s problem is determined in the following main question : What are the necessary supervisory compliances for the faculty’s supervisor upon practical education in the field of teaching Arabic language from the point of view of educational specialists and educators in the field of teaching Arabic language ?

           Its most prominent aims :

 The Recognizing the necessary supervisory competencies for the faculty’s female supervisor upon practical education inteaching Arabic Language into the following aspects “ specialist educational , cultural and personal.

Determining how important are the necessary competences for the faculty’s female supervisor upon practical education in teaching Arabic language in the following expects “ specialist , educational , cultural and personal ) . From the study sample’s pint of viewed. The statistical differences is not signi fecunt among the specialists in teaching Arabic language, that  the importance of the necessary supervisory competences for the faculty’s female  supervisor upon practical education in teaching the three aspects of Arabic language lies in the gender, qualification and place of work.

The study’s results are important in the following :

1. It deals with a very vital subject which – from the researcher’s  oint of view- is still absent within the responsible minds when selecting the faculty’s female supervisor upon practical education in the field of teaching Arabic language.

2. Finding ont the necessary supervisory competences for the faculty female supervisor upon practical education in teaching Arabic language in the specialized , educational , and cultural aspects.

3. Participating in determining a controlled mechanism in light of which the facult,y female supervisor upon practical education in teaching Arabic language is selected according to certain criterion.

4. The location of  necessary supervisory compliances for the factual,y  female supervisor upon practical education in teaching Arabic language helps the supervisor to develop her self vocationally and making use 8 it in determing her needs in the field of her supervisory prairies.

This study is confined upon the following :

The necessary competences for the practical education’s supervisor under the supervision of the university faculty other than the female supervisors taking part in the three fields of practical education “ The specialist educational and the cultural and personal) in the field of teaching Arabic language from the specific’s point of view in teaching Arabic language in Makkah Educational zone.

  The study depended upon a theoretical frame, enriching and showing its usefulness which is represented in the  following subjects :

* The item and go also of practical educations.

* The item md techniques of educational supervision.

* The supervision of practical education in the field of teaching Arabic Language.

* The tasks and responsibilities of the facult,y supervisor on practical education in the field of teaching Arabic language.

* The competences of supervising practical education in the fielded of teaching Arabic language.

     The researcher depended upon some of the previous studies, which she supported doing them or joined one with of its oxes. She classified the precious studies into two axes as following :

     The responsibilities , tasks and practices of the faculty,s supervisor upon practical education and the necessary supervisory completeness for the educational supervision .

      The previous studies have benefited in its use in written down the necessary supervisory competences for the facult,y female supervisor upon practical education in the field of teaching Arabic language.

In this study, the researcher used the descriptive method , which is the nearest to its  nature for locating how important are the necessary supervisory competence’s for the facult,y supervisor upon practical education in teaching Arabic language in the specialist , educational and cultural person aspects from the point of view of the specialists in teaching Arabic language the sociality of this study consisted of all the male and female supervisors following higher education who are responsible for supervising practical education in the field of teaching Arabic language : the sample is an intentional one which is confined to a number of specialists in  the method do logy of teaching Arabic language in KAKKAH , Jeddah and Taif. This study used the tool of questionnaire which included 50 items, Each item expresses one of the necessary supervisory competences for the facult,y supervisor of practical education in the field of teaching Arabic language in the following aspects, the specialist,  the educational and the cultural and personal ones aiming at presenting it to some judges of the educational male and female supervisors in the field of teaching Arabic language and the specialists in curriculum and methodologies of Arabic language to get the artificial validity and content validity . The researcher used alpha criterion for cranbach for calculating the reliability co- efficient via the programme of ( spss) . The result was that the questionnaire got a high applicable and a reliable co- efficient

     The study’s tool was applied. The gathered information was death with via the programmed of “ SPSS” via using repetitions , percentages means and t-test for calculating differences.

Results resulted in allocating . List of the necessary supervisory competences for the factult,s male / female supervisor for practical education  in the field of teaching Arabic language in the three aspects : the specialist , educational and personal and cultural. There were statistical differences because of the qualification in how important are the necessary supervisory competences for the faculty’s  supervisor  for practical education in teaching Arabic language in is three aspects because of the qualification for those carrying the doctorate degree of the sampl,s individuals. There were statistical differences because of gender in how important are the necessary supervision upon practical education in teaching the three aspects of Arabic language.

    There were not statistical differences because of place of work in how important are the necessary supervisory completences for the faculty’s supervisor upon practical language. The most important recommendations for the study are having care in the practices of supervision by the faculty upon practical education in the field of teaching Arabic language , referring the task practical education’s supervision to the method logy of the subject of specialization of the made or female student whether in the field of taching Arabic language  or in the field of teaching any  of the other fields of knowledge and decreasing the number of periods for the teachers of teaching Arabic language who are indulging in supervising Arabic language in their field of specialization .

    The study suggested more of studies about the necessary supervisory competences for the factually  made of female supervisor upon practical education in the field of teaching Arabic language, aiming at allocating  its practice degree by the male and female supervisors in spite of the difference in their qualifications and levels – It also suggested determining the necessary training needs for the fault’s male and female supervisor of practical education in the field of teaching Arabic language . Designing training programmed based upon allocated for raising the competence of the faculty’s male or female supervisor of practical education in the field of teaching Arabic language via using systematic units based on the individual learning .